Hallo Wil, Wij zijn de gelukkige eigenaars van een Stentor Luxe Motor 1500, bouwjaar 2007 en opgeleverd in 2008. Het schip beschikt over 3 sets batterijen. 1x 55 Ah gel voor de generator, 2x 140 Ah gel voor de startmotor, 6x 200 Ah gel service batterijen. De batterijen zijn steeds, winter en zomer, aangesloten op een Victron Quatro en zijn nooit echt volledig ontladen. Hoe kan ik nagaan wanneer ik deze batterijen moet vervangen, alvorens problemen te krijgen onderweg? Vriendelijke groeten Rudy Jacobs
Vraag aan Johan, In augustus 2018 heb ik mijn accu’s vervangen, nu 6 Zenith accu AGM 260 Ah per stuk. Ruim een jaar later zijn de accu’s al kapot, na een nacht zonder walstroom is alles leeg. De accumonitor geeft aan dat in die periode 85 A is verbruikt. Maar voltage staat op 22,5 V. Accu’s door laten meten en alle accu’s moeten vervangen worden. De accu’s worden geladen door een Victor. Kleine van 4 A als de walstroom beperkt is en anders via een Victron 8000/200 als ik 16 A van de wal af kan nemen. Diepe ontlading heeft niet plaatsgevonden, heb een alarm als de walstroom er af is als ik niet aanwezig ben. Nu is de grote vraag: wie gaat dat betalen, maar daar wil ik je niet mee lastig vallen. Veel meer de vraag: wat kan dit veroorzaakt hebben voordat er nieuwe accu’s in gezet worden. Kun je helpen? Vast dank, Theo Blom a/b De Behnte B
Theo Blom van de Benthe B vraagt: Is er iemand die ervaring heeft met spudpalen ? Dan graag hier reageren, of mailen naar admin@stentorclub.nl. Vast dank ! Bekende leveranciers: Ankreo Hollandia maar er zijn ook Leeuwenstein, Combi Noord en meer.
De assen van de stabilisatoren van de Suliko (voorheen Noroc) zijn een beetje versleten. Nieuwe stabi-vinnen zijn niet te vinden, of wel? Wat kan gedaan worden? Foto is voorbeeld. Inmiddels heeft de werft nieuwe lagers gemonteerd. De Stabis zijn nu foutloos zonder speling. Slijtage was alleen in de lager (buis met vetgaten). De as zelf was niet versleten. Graag antwoord mailen aan admin@stentorclub.nl
Hallo Wil,
BeantwoordenVerwijderenWij zijn de gelukkige eigenaars van een Stentor Luxe Motor 1500, bouwjaar 2007 en opgeleverd in 2008. Het schip beschikt over 3 sets batterijen. 1x 55 Ah gel voor de generator, 2x 140 Ah gel voor de startmotor, 6x 200 Ah gel service batterijen. De batterijen zijn steeds, winter en zomer, aangesloten op een Victron Quatro en zijn nooit echt volledig ontladen. Hoe kan ik nagaan wanneer ik deze batterijen moet vervangen, alvorens problemen te krijgen onderweg?
Vriendelijke groeten
Rudy Jacobs